Tér és zen Interjú Yuichi Kodai építésszel
A Kiotóban született, de Svájcban élő Yuichi Kodai építész olyan tereket tervez, amelyek a zen filozófia lényegét tükrözik. Az interjúban szó esik a textúra fontosságáról és a WC-ről mint a visszavonulás helyéről – és arról, hogy a tisztaság miért játszik központi szerepet a japán emberek mindennapi életében.

Zen építészet, zen design – úgy tűnik, divatba jött a zen. De mi a zen lényege valójában?
Én úgy látom, hogy a kifejezés mára kissé ellaposodott. Ez az egész nem a fehér vagy a minimalista anyagok használatáról szól. Sokkal inkább az önreflexióról és arról, ahogyan a terekhez viszonyulunk.
De mit jelent ez pontosan?
Amikor megérintünk egy felületet, nemcsak a textúráját érzékeljük, hanem a saját létezésünknek is a tudatára ébredünk. Vegyünk egy példát: Amikor Stäfában (CH) felújítottam egy házat, a lépcsőkorláthoz égetett felületű fát használtam, vályogfalakkal kombinálva. Az anyagválasztással fokozni lehet a haptikus élményt. Ha a kezünkkel megérintjük a korlátot, és közben átsétálunk a helyiségen, akkor nemcsak egy mozdulatot hajtunk végre, hanem kapcsolatot alakítunk ki a testünk és a tér között. Én olyan tereket próbálok létrehozni, ahol az ilyen pillanatokat természetes módon lehet megélni.
Ez hogyan egyeztethető össze a mai rohanó világgal?
Az internet megváltoztatta a világról alkotott képünket. Egyfelől közvetlenebbek vagyunk egymással, másfelől viszont távolabbra kerültünk egymástól. A terveimben igyekszem ötvözni a mentális és a fizikai szempontokat. Mit érzek? Hogyan hat rám egy anyag, amikor a bőrömhöz ér? Nem tudom, milyen irányba fog fejlődni a mesterséges intelligencia, de a közvetlen érzékszervi tapasztalás élményét nem tudja helyettesíteni.

A textúra növeli az érzékszervi tudatosságot?
A tapintás elengedhetetlenül fontos, és ez a padlókra is vonatkozik. A hagyományos japán Naguri technikával dolgozom: ennek lényege, hogy a különböző struktúrákat kézzel kell belefaragni a fafelületbe. Különleges élmény végigsétálni egy ilyen padlón. Vagy ott van a Stäfában lévő ház fürdőszobája: A falait teljesen egészében vályoggal burkoltam, amivel barlangszerű környezetet sikerült kialakítanom. A strukturált vályogfalaknak köszönhetően a helyiség a nyugalom szigeteként funkcionál – ahol nincsenek felesleges vizuális ingerek. Japánban ezt a fajta térélményt „ma”-nak hívjuk.
Mit jelent a „ma”?
A „ma” a helyiségek kialakításának lényeges eleme, amely a tér és az idő közötti kapcsolatot szimbolizálja. A japánok minden funkcionális elemre úgy tekintenek, mint a teaszertartás rituális mozdulatsorára. A mozgások, anyagok és érintkezési pontok egy tudatos kompozíciót alkotnak. Ez azt jelenti, hogy a rejtett installációk, a gondosan kiválasztott anyagok, valamint a test és a tér közötti kölcsönhatás módja mind-mind hozzájárul a nyugalom érzéséhez és a térélmény fokozásához.


Az is egy tudatos döntés volt, hogy a WC-rendszert a fal mögé rejtette?
Tervezési szempontból a Geberit-rendszerek, például a Duofix, a térbeli letisztultságot képviselik. A műszaki elemek láthatatlanok, és nem törik meg a teret.
Az pedig nyilván becsületbeli ügy, hogy japán emberként higiéniai berendezést szokott beszerelni...
… amit Svájcban találtak fel! Hatéves koromban volt az első higiéniai berendezésem. A higiéniai berendezés Japánban olyan, mint régen a Nintendo: mindenkinek volt egy.
Miért van az, hogy a higiéniai berendezés használata Japánban teljesen természetesnek számít – Európával ellentétben?
A tisztaság Japánban nem csupán szokás, hanem a kultúránk szerves része. Az iskolában az első dolog, amit megtanulunk, az az, hogy hogyan kell tisztán tartani az osztálytermet. Ebben is visszaköszön a zen. Amikor reggel vagy a nap végén felsöpörjük a padlót, az formálja a gondolkodásmódunkat. A tudatos takarítás révén nemcsak a helyiség, hanem az elme is megtisztul.
Bővebben Yuichi Kodai-ról |
---|
Yuichi Kodai Zürichben (CH) él és dolgozik. A japán építész a Kodai and Associates GmbH társalapítója. Az építészetre, kerttervezésre és lakberendezésre specializálódott Yuichi Kodai a japán esztétikát svájci precizitással ötvözi. „Kiotóban nőttem fel, kertek, teaházak, templomok és szentélyek között. Sok modern, 1970 és 1990 között épült épület kapcsolódik valamilyen módon ezekhez a tradicionális japán építészeti formákhoz, és ez hatással volt rám.” |
Tények
Geberit Know-how
Termékek a Geberittől
- AquaClean Mera higiéniai berendezés
- Sigma70 működtetőlap, szálcsiszolt króm
- Geberit Duofix szerelőelem